marleenatsuriname.reismee.nl

Vakantie vieren

Weer even een verslagje van mij. Het is hier zo onwijs mooi en gaaf. De natuur de mensen en alles er om heen. Helaas lukt het nog niet om mijn foto's te uploaden. De verbinding is hier heel slecht. Ik ga ze proberen wat kleiner te maken, misschien dat het dan wel lukt. Maar eerst kan je nog even mee lezen.

We slapen hier op Lob Makandra een Evangelisch Centrum. Het is een groot terrein met een grote familie. Oma is de voorgangster van de kerk hier, Gloria en Winston met kinderen, Jennifer en Eddy met twee kinderen, Jonathan met vrouw en kindje, Thersa en tante Helen. (ja echt waar Helen) Ze hebben een kerk, buurthuis, kinderdagverblijf en verschillende appartementen op het terrein. Ook staat er een gehandicapten huis, dit hoort niet meer bij Lob Makandra, maar we mogen hier als het goed is wel gaan zwemmen. Weten jullie inmiddels al wat Lob Makandra betekent?

Maandag 17 september:

We beginnen de ochtenden heel chill, zoals ze dat hier noemen. Beetje lezen, laptoppen, ontbijtje, chinees supermarktje, enz. We hebben hier trouwens 50 m verderop twee supermarktjes. Even het terrein aflopen en je bent er. De ene Chinees, de ander Hindoestaans. De een heeft wat meer van het een, de ander van het ander. Ze zijn lekker klein, echt van die camping winkeltjes. Gister (zondag) zijn we wel bij een grote supermarkt geweest in Paramaribo. We hebben daar ook meteen Surinaamse gewoonten meegemaakt. Met Jennifer en Eddy mochten we mee naar de Hermitage mall. Wij met de verwachting dat we daar even boodschappen konden doen en pinnen. Bij de mall aangekomen bleken er alleen winkels te zijn en geen supermarkt. Balen. Jennifer en Eddy gingen ook naar de Bios dat betekende dat we van half zes tot acht uur moesten wachten. We hebben op een terrasje lekker patatjes met frikandel gegeten. Om acht uur stonden we klaar, helaas iets te Nederlands, want Jennifer smste dat ze nog even zou chillen. Nou ook leuk om weer eens mee te maken.

Maar goed maandag dus lekker chillen en eind van de middag met Kenneth onze privé chauffeur naar Paramaribo. We hebben daar heerlijk rond gelopen, de monumenten bekeken en op een terrasje gezeten, het volgende terrasje gegeten, pinda soep is hier gewoon sate saus met rijst, en weer een ander terrasje een cocktail gedronken. Heerlijk en dat alles voor maar € 15,-.

Dinsdag 18 september:

Weer chill wakker worden, wel vroeg trouwens. Iedere morgen rond een uur of half 8, beetje balen, want we hebben alle tijd om uit te slapen. Mijn kamergenootje Esther is steeds nog vroeger wakker. Vandaag willen we naar Cola kreek. Ons plan was om hier op Lob Makandra een auto te huren. We konden hier een kleine auto huren, werd wat proppen, maar ach dat moest wel lukken. Wij er naar toe, mocht het toch niet. Nou ja onze privé chauffeur opgetrommeld en die heeft ons netjes afgezet bij Cola kreek. De weg er naar toe was super. Rood zand, bauxiet op de weg met allemaal diepe kuilen. Door de auto's die daar overheen rijden zijn de planten en bomen langs de weg ook helemaal rood geworden. Eenmaal aangekomen lekker naar binnen en een plekje zoeken in de schaduw. Cola kreek is een soort riviertje met strandje. Op het strandje staan allemaal hutjes, maar je kan ook een hangmat huren of je handdoekje neerleggen. En het water is echt gewoon zwart-bruin, precies de kleur van cola, maar wel heerlijk koel. We hebben hier iets onwijs bijzonders meegemaakt. Er was een groep Surinamers aan het feesten in het water. Het leek net zomer carnaval, met de billen schudden enzo. Heel bijzonder. Bij terug komst laat ik jullie het filmpje zien.
's Avonds hier gekookt, rijst met doperwten en worteltjes en kipnuggets, was lekker, maar heel anders dan thuis. *Fer ze hebben wel de zelfde zakjes nasi goreng en die heb ik gebruikt ?*

Woensdag 19 september:

Heel chill ochtendje. Lekker laptoppen, lezen, ontbijten en kaartspelletjes. Gezellig dus. We hebben ons ook nog even neergevleid in bikini op een handdoekje in de tuin. Men wat is dat zweten zeg!! En de jongens die hier op Lob Makandra werken hebben bijzonder uitzicht. Ze kwamen meteen kijken. Deze jongens komen uit de wijk hier heel vlakbij, Sunny point. Het is een wijk wat niet heel goed bekend staat en waar veel criminaliteit bestaat. Zoals een Rotterdammert zou zeggen: je wil er niet dood gevonden worden. O ja ook super grappig. Ik ben hier nu met 5 anderen (Hanneke, Jaap, Esther, Marlinda en Marleen Stoel) allemaal uit de buurt van Zwolle en ze kennen nogal wat woorden die wij in het Westen niet gebruiken. Daarginder, lekker oubollig, los = open en nog wat van die rare dingen. Haha, eveneens moeten zij lachen om mijn jakkie wat ik gebruik voor alles wat vies en ENG is. En ik ben de Surinaamse taal ook iets meer gewend. Fawaka, chillen, dushi enz...
Maar goed om drie uur komt onze Kenneth ons weer halen om naar Paramaribo te gaan. Vanmiddag gaan we namelijk een Dolfijnen tour doen. Echt zo leuk. Simone is onze gids op het bootje en lekker gek. Zij is onze dolfijnengids en wij haar dolfijnen familie. Lekkere hapjes en drankjes aan boort en we hebben ze echt gezien hoor. Zeker een stuk of 10-12. Zo onwijs mooi. We meerden ook aan bij een plantage, waar we hapjes kregen. Loempia's, bakra's (hindoestaanse hartige donut) en gebakken banaan (javaans) lekker, maar wel onwijs vet, want alles wordt gefrituurd.
De plantage viel een beetje tegen, maar het dorpje was wel mooi. Toen we terug vaarden en de zon heel mooi ondergegaan was, werd de lucht steeds donkerder. Er was regen, onweer en harde windstoten op komst. Heel bijzonder om de bliksem hier mee te maken. Het zou hier nu een droge tijd moeten zijn zonder regen, maar we hebben al twee avonden regen en onweer gehad. Gelukkig ook maar, want wij douchen met regenwater.
Thuis in ons appartementje aangekomen ben ik heel vroeg mijn bedje in gegaan 21.15.

Donderdag 20 september:

Vandaag doen we rustig aan, want vanaf morgen doen we een 3 daagse trip naar het binnenland. Vandaag wordt dus lekker wat wandelen, zonnen en wassen en vast wat lekker dingen halen voor de groep die zaterdagavond aankomt. *er komen nog 7 anderen bij* Wij kunnen er dan helaas niet bij zijn, omdat onze trip morgen begint en dit de laatste plekken zijn voor de komende tijd.
Maar we hebben wel echt onwijs veel zin in deze trip. We kunnen ook Abenaston bekijken waar 3 anderen ook heen gaan.

Ik ben soms wel via Whatsapp bereikbaar, maar het internet is hier echt super slecht, dus helaas geen skype.

Liefs en heel veel kusjes

Silvana

Bij ons in de familie heten die "hartige donutsen" bara's, die zijn vet lekker, vind ik zelf. Maizenakoekjes kan je ook proberen. Zotte soep, zo noem ik het zelf, dat is zoute soep is ook erg lekker.
Broodje bakkeljauw. En roti natuurlijk!! Schaafijs...hmmm. Veel te lekker.....
Als

mama

Hey lieve Marleentje,

Wat een mooie vakantie verhalen,zat ik maar eventjes in je schoudertas En volgens mij ben jij in een week tijd al flink aangekomen van al dat lekkere eten en vele cocktails en de hele dag door bruin worden of ben je rood geworden van de bauxiet wegen.Wat een stof zal dat geweest zijn.Marleen maar goed dat jij niet hebt gereden, want anders moesten jullie misschien al snel een band wisselen.Geniet van de komende drie daagse trip.Leuk hoor ik blijf nieuwsgierig naar al jou surinaamse verhaaaltjes.
Dikke kus Mama en carolien. I love you xxxx

B&F

Haaaai Marleen,

Super om te lezen dat je het enorm naar je zin hebt. Lekker dat je even vakantie kunt vieren voordat het echte werk, in je lange broek, kan gaan beginnen. Je verveelt je in ieder geval niet zo te lezen, en ach zie het voordeel van in dat je 's ochtends vroeg wakker bent. Dan heb je tenminste nog wat aan je dag (*uche uche moet ik (fer) zeggen* :p) Anyway, de nasi is met dezelfde nasi goreng kruiden toch anders? Moet ik even paar opsturen anders :)

Zo te horen kom je geen frikandellen (en ik neem aan geen kroketten) te kort? Anders sturen we die ook even die kant op, de vraag is alleen of je het nog op kunt eten als het eenmaal aangekomen is.

Hoe was het binnenland? Allemaal veilig doorheen gekomen? En geen paniek wat betreft kleine beestjes?
Nog aantal Marron's gezien? Nog op een Korjaal gezeten? Ja ja, ik (fer) heb opgelet tijdens de lessen op school! haha...

Je mist hier niks qua weer, het begint koud te worden. En aangezien je van het warme weer houdt, zit je daar prima! Helaas kunnen we niet skypen :(... Dat wordt dus mailtjes sturen.

Nou heb je een whatsapp gestuurd over die banaan, maar jah dat heb je dus misschien nog niet ontvangen. Probeer het uit, je hebt daar vast genoeg bananen!

Nou we sturen binnenkort wel even een mail met persoonlijke belevenissen :) Om het nou hier in geuren en kleuren te vertellen lijkt ons dat niet verstandig!~

Heel veel plezier nog en de weken vliegen voorbij (althans voor ons). Je bent alweer twee weken weg, dus voordat we weten ben je alweer terug.
Succes met alles daar en we denken aan je!

Heel veel liefs, B & F

mama

Hey lieve Marleen,

Welkom terug op je plekje waar je zat!
Hoe was je 3 daagse trip?
Hier is alles oke en het is vandaag inderdaad erg koud! Maar morgen gaat de zon hier weer schijnen.
Mama heeft sinds gisteren whatsapp het is nog heel erg wennen.Ik snap er nog niet veel van.Help marleen is er niet wie help mij nu???
Carolien gaat als een wervelende storm door mijn mob en ja dan snap ik het nog niet alla minuut.
Enne B&F bij ons is Marleen pas één weekje weg.Hier vliegt de tijd. Marleen gaat bij jou over een paar weekjes ook de klok een uurtje vooruit?.

Smakelijk eten voor straks en wij gaan straks naar Boer zoekt vrouw kijken hoe hollands kan het hier zijn.

Dikke kus Mama

I love you