marleenatsuriname.reismee.nl

Weekje ACI, of te wel heerlijk uitrusten :)

Weekje ACI, of te wel heerlijk uitrusten :)

Maandag 12 november - zondag 18 november

Hoi lieve lezers,

Nog maar twee weekjes en dan ben ik alweer in Nederland. De tijd gaat echt onwijs hard, maar ik moet wel zeggen dat ik de mensen in Nederland onwijs mis. De groep hier is toch wel behoorlijk anders dan ik gewend ben. Je kan hier weer lezen over mijn afgelopen week op het ACI, Albert Cameron Instituut, de kweekschool in Suriname op mbo niveau.

Maandag 12 november

Deze week hebben we even een andere week dan anders. En het was echt heerlijk. Na zes weken stage waren Esther en ik wel even toe aan iets anders. Om 7.15 hebben we de bus gepakt en zijn we naar de stad gegaan. Op het ACI hebben we een rondleiding gekregen van mevrouw Deur. Bij iedere leerkracht moesten we ons voorstellen en een handje gegeven. We werden door mevrouw Deur ook telkens voorgesteld als die 13 studenten (de andere 11 zijn al eerder naar het ACI geweest). Na de rondleiding hebben we nog een les Nederlands gevolgd. Het ging over de historische Surinaamse literatuur. Aangezien deze er bijna niet is, maar vooral door Nederlanders is geschreven werd Nederland een beetje belachelijk gemaakt. De les was wel erg leuk, de leraar probeerde ook echt veel contact te maken met de studenten en veel grapjes. Ook Esther en ik zijn tijdens deze les veel te weten gekomen over Suriname. Zo is Suriname nu bijvoorbeeld bezig met het maken van bio-ethanol, zo kunnen ze over een tijdje zelf brandstof maken en dit ook exporteren naar het buitenland. Deze leraar vertelde de studenten dat Suriname over 15 jaar een welvarend land is, ik ben zeer benieuwd. Hierna zijn we lekker we nog even een winkel in geweest en lekker naar huis gegaan. We waren echt al om 11 uur terug. Ik heb toen lekker de serie 90210 gekeken en heerlijk gechillt.

Dinsdag 13 november

Vandaag geen ACI, maar een heerlijk vrije dag. Het is hier in Suriname weer een Nationale feestdag, dit keer van de Hindoes. Zij vieren Diwalli een lichtjes feest. Hanneke, Esther en ik wilden lekker de stad in om te winkelen. Maar het bleek wel heel erg rustig in de stad toen we de bus uitstapten. Geen wonder, want vrijwel alle winkels waren dicht. Ik denk dat we 4 winkels hebben gezien. Maar we zijn wel lekker even weg geweest. Om 14.00 wilden we naar Skyfall, helaas bleek deze al helemaal uitverkocht (je kan hier niet reserveren) dus zijn we toen weer even wezen lunchen bij 't Vat en daarna naar Domburg gereden. Een klein plaatsje langs de rivier waar we bij de snackbar hebben gegeten (ik heb alleen wat gedronken). Niet heel bijzonder trouwens, er liggen wat jachten aan de kant. Om 20.00 zijn we dan toch naar de film gegaan, Skyfall. Het was weer heel erg koud, maar wel lekker aan de Maltesers.

Woensdag 14 november

Vandaag weer een dagje ACI. Of eigenlijk een lesje. We hebben een les maatschappij leer gevolgd. Eigenlijk heel raar dat je dat op de kweekschool volgt, terwijl wij dat al op de middelbare school hebben. De les ging dan ook over nature, erfelijke en omgevingsfactoren, enz. De docent las een stukje tekst voor en stelde dan een vraag over de tekst, letterlijk begrijpend lezen. Deze les was wat minder leuk, ik waande me wel weer op de GH, want heb heel handig to do lijstjes zitten maken. Na maatschappijleer wilden Esther en ik een les rekenen mee maken. Bij het lokaal stonden we te wachten, maar er kwam geen docent, we zijn toen na 20 minuten maar weg gegaan. En waren nu dus al lekker om half 11 thuis. We hebben deze week trouwens wel onwijs geluk gehad. We hebben altijd de PLK bus nodig, maar die komt maar weinig langs het ACI. Daarom was ik op het idee gekomen om de PSB bus te nemen naar de tempel (de helft van de route) en dan vanaf daar een PLK of NVB bus. En we hebben gewoon echt iedere dag geluk gehad en hadden meteen een goede aansluiting. Toen we thuis kwamen zijn we heel hard bezig geweest met ons dossier voor de GH. En als beloning mocht ik van mijzelf een serie kijken. Vanaf nu Gossip Girl. Vandaag trouwens de chocoladeletter op gekregen van mama.

Donderdag 15 november

Ons laatste dagje ACI en we moeten een presentatie geven aan de 3e klas. We houden onze presentatie over de opvoedstijlen, in de volksmond ben je een strenge juf, een te lieve juf of er tussen in. We komen de klas in, al iets later dan moest, omdat we eigenlijk in een ander lokaal moesten lesgeven, maar de docent vraagt ook nog of ze even wat tijd mag. Best balen, want Esther en ik hebben een strakke planning. De docent verteld nog even dat wij een presentatie komen geven, dat de leerlingen goed moeten opletten en moeten luisteren en dan loopt ze weg. Daar staan Esther en ik dan met 26 Surinaamse studenten in een klas, die eigenlijk dit uur vrij zouden zijn. In het begin zijn ze dan ook nog wat aan het mopperen en rumoerig, maar geluk wordt het al gauw beter. We doen met de studenten een spel ‘Amerikaans liften' om ze wat losser te krijgen en een testje over welke opvoedstijl ze nu zouden hanteren. Best raar om te merken dat de studenten trots zijn op het feit dat ze nu een autoritaire (strenge) of een Laissez-faire (verwaarlozende) stijl zouden hanteren. Je kan goed merken dat een deel van de studenten totaal geen juf wil worden, maar hier alleen zit om een diploma te krijgen. De presentatie ging best goed, ook tijdens de theorie werd er goed opgelet. Ik denk zeker dat we een aantal studenten hebben kunnen inspireren, hopelijk houden ze dit ook vast. Na de presentatie zijn we weer terug naar huis gegaan om hard aan school te werken en verder te smullen van mijn heerlijke chocolade letter.

Als je je nog afvraagt wat nu echt de grootste verschillen zijn tussen het ACI en de PABO in Nederland:
- ACI is op mbo niveau
- ACI lopen de studenten in uniform en is deel zwanger
- In Nederland krijg je vooral les over didactiek 'hoe geef je les', op het ACI is alles gericht op eigen kennis en vaardigheid

Vrijdag 16 november

Vandaag nemen Esther en ik een dagje vrij. We willen hard werken aan ons dossier voor de GH. En dit is ook echt gewoon gelukt. Super lekker en vooral trots dat ik me zo goed kon concentreren. Nu is echt bijna alles af. Om 12.00 zijn we klaar en vind ik wel dat ik een serie heb verdient, dus weer heerlijk Gossip Girl kijken. Om 13.00 springen we lekker het zwembad in, want ja ja we hebben sinds deze week een zwembad op Lob Makandra waar wij ook gebruik van mogen maken. Echt super lekker. 's Middags weer kinderclub, heerlijk toneel mogen spelen. Voelt zo lekker om én met God bezig te zijn én met kinderen, twee passies in één. 's Avonds willen we bowlen, helaas neemt de bowling baan niet op en willen we de gok liever niet wagen om én huur én benzine te betalen. Dus halen we lekker wat drinken bij de supermarkt en kletsen we de avond. Al met al gelukkig een gezellige avond.

Zaterdag 17 november

Hanneke, Jitske, Jaap en ik gaan vanmorgen weer naar de stad. Ik wil heel graag een tas kopen en we moeten ook op pad voor sinterklaas cadeautjes. We gaan hier namelijk ook nog even sinterklaas vieren met elkaar. Ik ben trouwens echt helemaal geslaagd voor een tas, een super leuke, mooie en vooral grote tas!! En ook een schattig jurkje. 's Middags komen Marleen Stoel, Marlinda en Maureen terug naar vier weken binnenland en horen we natuurlijk even alle verhalen aan, leuk om alles te horen. Daarna heerlijk nog even zwemmen, douchen optutten en lekker uit eten bij 't Vat.

Zondag 18 november

Vanmorgen weer kerk in de gemeente van Lob Makandra. Een heerlijke zangdienst met hele mooie nummers. Zo gaaf om te zien dat ze hier zo enthousiast op het podium staan.
Na de dienst weer heerlijk het zwembad in om flink te verkleuren en dat is gelukt. En ja, nu typ ik alweer deze blog.

De tijd gaat onwijs snel. Aankomende donderdag begint de grote verrassing en het zo verschrikkelijk gaaf, vet, cool, super origineel. Nog maar heel even... Zondag zal ik het onthullen.

Liefs

p.s. Lisanne de verrassing was dus geen bowlen... ;)

Reacties

Reacties

Fer

Hellow hellow,

Goed om te lezen dat je je wel vermaakt daarzo! Druk en afwisselend lees ik. Jij winnen met Bowlen? Dan moet je een keer tegen Arjan en Tim gaan bowlen. Ben benieuwd wie er dan winnen haha.

Jij nog maar twee weken, beter man! Ik nog 3 en dan lekker thuis. Gelukkig is het toch nog goed gekomen met je kleurtje die je zo graag wilde haha.
Btw, jij hebt geluk met sinterklaas, jij kan het nog vieren. Wij hier helaas niet :( we zijn wel uitgenodigd door de Nederlandse Ambassade om het te vieren, maar jah, wat moet ik daar doen met kleine kinderen... Niks te zoeken haha.

We vieren wel aan de oude haven kerst! :) Lekker door de straten slenteren, en lekker kou vatten, oh wat mis ik dat. jij niet? Nou spreek je snel.

Heel veeel liefs, xxx Fer (en bouk)

mama

Hey lieve Marleen,

Gezellige verhalen weer hoor! En wat goed van jou dat jullie al zoveel aan je dossier hebt gewerkt .Waneer moet je het trouwens op de GH inleveren?Leuk hoor om nog even met elkaar sinterklaas te vieren.En weet je jou koffer zat op de heen weg al aardig vol.volgens mij heb jij heel veel veel geshopt geniet ervan nu kan het nog over 3 weken mag je weer naar de koopgoot,lijnbaan of de koperwiek om voor ons sint kado's te kopen haha.
Dikke kus en blijf je insmeren he.Ook op afstand blijft mama nog steeds jou tips geven en bezorgd om jou.
Heel veel liefs Mama XXXXX. I love you

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!