marleenatsuriname.reismee.nl

Een week van bijzonder bezoek en afwisseling

Dinsdag 30 oktober - zondag 4 november

Een week van bijzonder bezoek en afwisseling

Dinsdag 30 oktober:

Vandaag was mama jarig en die heb ik natuurlijk even gebeld. Was erg gezellig. Ook leuk om Mark Tom weer eens te horen. Mama paste namelijk op. We hebben haar een nieuwe combi-oven gegeven en van mij heeft ze vanuit Suriname nog een kaartje gehad.

Daarnaast was het voor ons ook een hele bijzondere dag, want er zou hoog bezoek komen.
Desi Bouterse, de President, zou namelijk op ons terrein, Lob Makandra, komen om de projecten die ze hier verzorgen te komen bekijken. Zuster Sila heeft een brief gestuurd naar de het waterleiding bedrijf. Lob Makandra krijgt nu nog water uit de water toren, dit water wordt uit de grond gepompt. Maar vanaf dinsdag is er begonnen met het aanleggen van een waterleiding waardoor Lob Makandra voortaan water krijgt vanuit de overheid. Hiervoor zou de president komen kijken.

Het buurthuis was helemaal mooi aangekleed, iedereen zag er netjes uit, wij hebben allemaal vrij gevraagd van stage, de pers was aanwezig, er stonden 6 camera's opgesteld en er was een hele presentatie voorbereid. Maar HELAAS geen Bouterse, hij had het toch te druk. Nu waren er wat hoge piefen van het waterleiding bedrijf. Daarna maar lekker de stad in dan, ook leuk namelijk.

Woensdag 31 oktober

Vandaag zijn we een dagje op kamp geweest met de tweede klas van de kweekschool in Paramaribo. We hebben op Lob Makandra een busje gehuurd en zijn toen naar de kweekschool gereden. Daar aangekomen kregen we een standje, omdat we een half uurtje te laat waren. En wat denk je, we vertrokken natuurlijk pas een uur later. We beginnen de Surinamers al aardig te kennen. Op het kamp aangekomen zochten de studenten een kamer en een bed op. Je weet niet wat je ziet. 16+ die rennen als gekken om als eerste bij een bed te zijn. Het waren echt net kleine kinderen. Hierna moest iedereen verzamelen voor een toespraak van de organisatie. Echt meer dan de helft van de leerkrachten was mee op het kamp. De regels voor het schooljaar werden besproken, de leerkrachten werden voorgesteld en wij als Bakra's moesten ook naar voren komen onder luid applaus en stonden vooraan op het podium. De studenten maakten allemaal foto's van ons.
Hierna werd er nog uitleg gegeven hoe je een veldbed in elkaar moest zetten. En als laatste werd er ook nog even gevraagd wie er zwanger waren. Dan gaan er echt werkelijk waar een aantal handen de lucht in. Deze leerkracht vertelde dood leuk dat je je toekomst niet moet verpesten, dat je hard je best moet doen, dat je 12 weken verlof krijgt van school en vooral dat je het veilig moet doen (daar is ze nu wel een beetje laat mee). Na het praatje en een snack konden de studenten 3 workshops volgen: een slippen weven (versieren), een t-shirt appliceren en een shambala armband maken. Jaap en ik zouden de studenten helpen bij het t-shirt appliceren, omdat wij geen materialen hadden meegenomen. Maar we konden uiteindelijk kralen kopen (10 kralen voor 1 srd = € 0,25, laat Iris het maar niet horen) en mee doen met het maken van het armbandje. Voor ons echt redelijk makkelijk, na één keer voordoen hadden we dit onder de knie, maar bij de studenten duurde dit een stuk langer. Hij is trouwens wel leuk geworden. Na de workshop hebben we geluncht, kip met rijst natuurlijk! Hierna zijn we weer terug gegaan naar huis.

Donderdag 1 november

Vandaag gewoon weer stage gehad. Ruim een uur heerlijk gekletst met een andere Nederlandse stagiaire op onze school en verder lekker een beetje les gegeven, de kinderen vermaakt en lekker veel aandacht gegeven. Ik heb de kids vandaag ook een lied aangeleerd: de Droomboom. Helemaal leuk en ze pakken het lekker snel op!!

Vrijdag 2 november

Vandaag weer een dagje stage, de tijd vliegt, want volgende week is alweer onze laatste week op deze school... Om 09.00 hebben een gesprekje met onze Nederlandse directrice. Het is vooral gezellig en krijg veel bruikbaar materiaal voor mijn essay. Ook verteld ze lekker veel en kan ik alle vragen stellen die ik maar wil. Bijvoorbeeld over hoe de leerkrachten het vinden dat er een paar Nederlandse studenten komen vertellen hoe het les geven beter kan, of dat ze in Suriname combinatie klassen kennen, of dat leerkrachten bereid zijn hun onderwijs manier aan te passen enz. We krijgen goed en eerlijk antwoord en eigenlijk zijn dit ook precies de antwoorden die we hier al weken lang mee maken. De Surinamers houden niet van verandering en zijn niet zo van het plannen, structureren en consequent zijn. Goh, echt??!!!
Ook vandaag wordt ik weer een aantal keer uit mijn klasje gehaald om in te vallen in de andere groep 5! Leuk en gezellig, omdat ze me al wat beter kennen kunnen we lekker spelletjes spelen.
De toetsen gaan hier net even anders dan in Nederland. Ze krijgen er ook behoorlijk veel, bijna iedere week wel één van alle vakken. Hier wordt niet hun opgedane kennis getoetst, maar ze leren gewoon wat in hun schrift staat. De opdrachten uit het boek en de aantekeningen. Daar krijgen ze dan een toets over. Niet op een stencil, maar de juf schrijft de vragen op het bord, de kinderen schrijven het over en beantwoorden daarna de vragen, hoe bedoel je effectieve leertijd.
Ook vandaag weer een nieuw lied aangeleerd in mijn klasje: Ping en Pong. Mijn begeleidster is niet zo van het zingen, maar de kids vinden het super.
O ja voor ik het vergeet te vertellen. Ik krijg regelmatig traktaties van kinderen op school. Hier gaan ze ook gewoon de klassen rond. Vandaag weer twee stukjes taart en ik heb ze allebei opgegeten, slecht!!! Maar ze zijn zo lekker, oreo taart!!

's Middags hebben we weer kinderclub gedraait, lekker gezongen, twee keer een toneelstukje opgevoerd over de Barmhartige Samaritaan, een rap aangeleerd en weer lekker even nagepraat met de oudere kinderen. Het was echt weer heel erg leuk om te doen. Ook Milena, (het meisje wat de kinderclub normaal verzorgd) is erg blij met ons. Ze vindt ons creatief en enthousiast en filmt onze toneelstukje. Ik heb diep respect voor haar, want zij doet dit normaal in haar eentje en moet ervoor zorgen dat er een programma is, dat er mensen zijn om te helpen en ook nog haar schoolwerk doen.

's Avonds weer heerlijk uit eten bij 't Vat. Ik heb lekker een pasta met kip. Heerlijk! Als toetje een mcFlurry Oreo fudge!!

Zaterdag 3 november

Vandaag ga ik WEER op pad voor het pakketje wat mama voor mij heeft opgestuurd. Ik ben heel erg nieuwsgierig, maar hier moet je je aan alles aanpassen. Er komen namelijk allemaal factoren bij kijken. Het postkantoor zit flink buiten de stad, niemand doet iets wanneer jij het wilt en het postkantoor is maar tot 13.00 open terwijl ik tot 13.00 stage loop. Vandaag dus de auto genomen met Jaap en Hanneke. We rijden naar het postkantoor (er zijn er hier meerdere van verschillende bedrijven) ergens aan een industrieweg buiten de stad. Het ziet er een beetje krakkemikkig uit en dan blijkt hij ook nog niet open te zijn op zaterdag, VET BALEN!!!!!!!!!!!!!!
Nog steeds mijn pakketje niet en ik weet dus ook nog steeds niet wat erin zit. Morgen, maandag, dus nog maar een keer proberen. Hierna zijn we door gereden naar de Hermitage Mall en hebben daar lekker even bij de Mac Donalds gegeten.

's Avonds hebben Jaap, Ilse en Jeffrey een jongeren programma verzorgd samen met Eddy en Jennifer. Laura, Hanneke en ik hebben ook meegezongen tijdens de zangdienst 3 nummers: Heer u bent welkom, I'm a friend of God en U die mij geschapen hebt. Heerlijk om weer even lekker te zingen. Binnenkort misschien wel een filmpje hiervan. De avond was ontzettend leuk ingevuld met spelletjes, studie en een sketch om over na te denken. Al met al een leuke avond wat we afgesloten hebben met pannenkoeken en een heerlijk wit wijntje.

Trouwens....

Wij gaan iets ontzettend leuks, tofs, gaafs, vets, cools doen!!! Ik ga nog niet vertellen wat, blijf me maar volgen dan merk je het meteen!!

Liefs!!!!!

Reacties

Reacties

Mamma en DJ

Hoi Marleen, ik dacht doe eens gek en heb jou update zojuist aan mamma voorgelezen want haar computer stond uit en het leek mij wel een leuke verrassing! Je hebt weer aardig wat meegemaakt deze week! Jammer dat de heer Bouterse niet langsgekomen is! Is toch altijd bijzonder om een president in levende lijve te zien. Het pakketje blijft dus voor jou nog even spannend, we hopen dat het maandag (vandaag dus) wel gaat lukken. Ga maar met de auto want voor op de fiets is hij te groot en te zwaar ;-) Mamma zegt: veel liefs en ik hou van jou xxx. Groetjes en een dikke kus DJ

Lisanne

Hi! Steeds weer erg leuk om je verslag te lezen, je maakt nogal wat mee daar! Wel balen zeg dat Bouterse toch niet kwam, vooral voor de mensen die alles helemaal versierd hadden enzo...
Genietse nog maar lekker daar! En ben erg benieuwd wat je voor leuks, tofs, gaafs, vets, cools gaat doen ;)
xxx

Mirjam

Hè Marleen,

Erg leuk om je verhalen te lezen. Ook erg leuk voor je dat je buiten school om ook andere leuke dingen kan doen met ze!!

Geniet nog maar van alle leuke dingen die je gaat doen.
Ben erg benieuwd wat voor tofs je nog gaat doen.

Liefs Mirjam

Marleen

Hey Mirjam, Lisanne, Mama en DJ,

Bedankt voor jullie leuke berichtjes. Het is en blijft hier nog steeds heel tof! Nu mijn laatste stage weekje op deze school.

En ja het blijft nog even een verrassing.

liefs

Stieneke

Hoi Marleen,

Leuk om te lezen hoe je het maakt! Tijd om eens een berichtje te plaatsen want voor ik het weet ben je weer terug! Wat een ervaring, zo'n reis; geniet er nog maar van en we blijven op de hoogte!

groetjes,
Stieneke en de Rest

Fer

Leeen!! :) haha jammer van Desi, maar jah dat is Suriname he. Btw, jij te laat komen? Dat is nieuw, dus als we volgende keer afpsreken is het niet 1200 uur maar 1230 hahaha.. Btw hier kunnen zij ook wat van hoor, laat komen.

Nou ben benieuwd naar je verassing, nott!! :) Ik weet het lekker al jongenss!! Maar have fun!

heel vee liefs, xx Fer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!