marleenatsuriname.reismee.nl

Mijn laatste stage week op de Kangoeroeschool

Maandag 5 november - zondag 11 november 2012

Mijn laatste stage week op de Kangoeroeschool

Lieve lezers,

Hier weer een berichtje van mij. Ik schrijf alweer over mijn laatste stage week op de Kangoeroeschool. Hierna nog één weekje kweekschool en een wisselweek waarin ik de scholen van de anderen ga bekijken. De tijd gaat ontzettend snel, want over 3 weken ben ik alweer terug en heb zin om jullie allemaal weer eens te zien.
Bedankt voor jullie lieve reacties, ontzettend leuk om te lezen.

Maandag 5 november:
Het begin van onze laatste stageweek alweer. Prima op tijd, zoals gelukkig de afgelopen tijd al vaker kwamen we weer op school aan. De vlaggenparade meegezongen en daar na weer lekker wat les gegeven, voorbereid voor dinsdag, wat schoolopdrachten gemaakt en een stukje geschreven voor de nieuwsbrief van de school. De tijd gaat hard, het is onze laatste week en dat merken wij goed, maar de kinderen ook. Ze zijn in eens erg aanhankelijk, willen veel knuffelen en komen veel naar ons toe.
's Middags nog meegeholpen bij de huiswerkbegeleiding. Daar komen nu trouwens nog maar weinig kinderen, ongeveer 5. Voorheen waren dit er ruim 30 iedere dag, maar er is nu op de Clarkeschool hier vlakbij, waarvan veel kinderen bij de huiswerkbegeleiding kwamen, een naschoolseopvang waarbij de kinderen eten en huiswerkbegeleiding krijgen. Daarom komen ze nu dus niet meer naar de huiswerkbegeleiding van Lob Makandra. Dit jammer, maar niet heel erg, omdat andere kinderen nu extra veel aandacht en hulp kunnen krijgen.

Dinsdag 6 november:
Vandaag houd ik mijn lessenserie op school, de hele dag ga ik lesgeven over Nederland. Maar eerst mg ik eindelijk mijn pakketje ophalen wat ik gekregen heb van mijn moeder. Vorige week hebben ze er al over gebeld. En ben ik ook al langs geweest, maar toen was hij niet open. Hij is ook alleen doordeweeks open van 7 - 12 en dan ben ik op stage. Maar vanmorgen ga ik hem eindelijk halen. Ik rijd met Kenneth, David, Leroy en Sefanja mee. Eerst worden Leroy en Sefanja naar de Mulo gebracht (middelbare school). Hierna rijden we door naar het postkantoor wat een eindje buiten de stad ligt. Aan de telefoon vertelde ze mij dat het om 7 uur open zou gaan. Daar aangekomen werd het toch maar 8 uur. Fijn, dan ben ik dus sowieso te laat op school. Toch maar wel wachten. Om 8 uur gaat het loket open en moet je je legitimeren, dan ga je naar de loods, die pas een kwartier later open gaat en daar moet je je nummer zeggen. Dan halen ze mijn doosje op. De politieofficier maakt het doosje open en controleert op drugs. Dan moet je naar de kassa en administratie kosten betalen. Dan ga je weer terug naar de balie en moet je wachten tot ze eindelijk je doos afgeven. Gelukkig zaten er heerlijk snoepjes, koekjes en chocola in. Jammie!!!!!!
Daarna snel naar school waar ze al met smart op mij wachten (ik kom trouwens 3 kwartier te laat aan op school). Ik heb mijn laptop meegenomen en sluit de beamer hierop aan in de klas. Dit is heel bijzonder voor de kinderen hier, want dit hebben ze nog niet eerder meegemaakt. Een les krijgen met een beamer, met een powerpoint en vooral met plaatjes!! Ik heb een leuke powerpoint gemaakt met plaatjes en met allemaal typische Nederlandse dingen. De kinderen vinden het fantastisch.
Na de pauze gaan we rekenopdrachten maken, één opdracht over meten, één breinbreker opdracht, één rekenpuzzel en last but not least Pannenkoeken bakken!! Bij de laatste opdracht moeten de kinderen zelf het beslag maken en de pannenkoek zelf bakken. Ik werk hierbij trouwens in groepjes in circuit vorm. En ik moet eerlijk toe geven ik kwam een beetje handen te kort. De kinderen kunnen hier gewoon nog niet zelfstandig werken, maar ze kunnen ook nog niet samenwerken. Erg lastig voor ze dus. Normaal gesproken krijgen ze altijd klassikaal les en nu moesten ze zelf dingen doen, bedenken en oplossen. Erg lastig. Het pannenkoeken bakken was wel een groot succes, de kinderen en vooral de juf vonden het helemaal super!!

Woensdag 7 november

Weer een gewone stage dag. 's Ochtends gym. Als we in de gymzaal aankomen is er nog iemand aan het schoonmaken (lees vegen) en zij gaat ook gewoon door terwijl mijn klas gym hoort te krijgen. Hierdoor kunnen wij maar een klein deel van de zaal gebruiken. Echt ongelooflijk dit soort dingen zou je in Nederland nooit meemaken. Ik heb het ook gefilmd dus ga het proberen op internet te krijgen.
Voor de rest gewoon lekker wat les gegeven. 's Middags weer helpen bij de huiswerkbegeleiding.

Donderdag 8 november

Weer zo'n normale gewone stage dag, maar wel een weeïg randje. Het is tenslotte al de één na laatste. 's Middags lekker vrij, beetje film kijken enzo. En, en en.... Eindelijk Ferry weer eens gesproken. Hij zit nu in Sri Lanka, helemaal aan de andere kant van de wereld en we hebben dan ook 8,5 uur tijdsverschil. Heel fijn om elkaar weer even te spreken, het is namelijk al weer even geleden en als ik straks thuiskom is hij nog in Sri Lanka voor stage. Hij heeft het moeilijk daar, is alleen en ervaart vooral een enorme cultuurshock dat maakt het nog moeilijker om hier te zijn en niet dicht bij elkaar. Jammer, maar we proberen zoveel mogelijk te chatten en mailen met elkaar en elkaar zo te bemoedigen de komende weken.

Vrijdag 9 november

Mijn aller allerlaatste stage dag op de Kangoeroeschool. Het voelt een beetje raar, maar ook wel weer fijn, want dat betekent dat ik aankomende week een paar dagen vrij heb. 's Ochtends film ik meteen de vlaggenparade, want dat is mijn laatste kans. Als ik in de klas kom krijg ik meteen van een aantal meiden tekeningen, knutselwerkjes, zelfgemaakte waaiers en een armbandje, super leuk en lief. In Nederland weet je dat dat er een beetje bij hoort, maar hier voelt dat wel erg bijzonder!
Daarna begint gewoon de les met breuken. Jaja, breuken in groep 5. Dat is behoorlijk veel eerder dan in Nederland. En ook nog heugelijk, want ik mag ze het uitleggen en dat voelt ontzettend leuk en goed. Ik probeer dit natuurlijk zo concreet en duidelijk mogelijk, veel beurten, veel verschillende manieren, veel benoemen. Een beetje een Nederlandse aanpak. En ja hoor in hun schriften is het ook nog goed gegaan, heerlijk!! Hierna moet ik nog invallen in groep 6, ruim een uur, waarbij ik meteen pestgedrag de kop in mag drukken. Fijn! Dan om 12 uur nog een half uurtje invallen in groep 4 en om half 1 snel terug naar mijn eigen groep 5. Ze zitten dan allemaal klaar en hebben nog wat tekeningen en werkjes en een schilderijtje met de Surinaamse vlag. Van de juf krijg ik een mooie speech en twee leuke cadeautjes. Ze is blij met mij geweest de afgelopen weken, dat kan ik duidelijk aan haar zien en merken. Ze heeft dan ook een leuke boordeling geschreven. Dan is het echt 13.00 en tijd om naar huis te gaan. Van de kinderen krijg ik nog een dikke brasa en de juf een handdruk. Tot ziens Kangoeroeschool.

's Middags leiden wij de weer de kinderclub, weer super leuk met liedjes, toneel, sketch en een nieuwe tekst. De kinderen hebben het overduidelijk naar hun zin. Al merken we wel dat het ook hier wat rustiger is door het nascholingsproject.

's Avonds weer heerlijk uiteten bij jiji's voor de derde keer neem ik de beefburger sandwich met patat, heerlijk, eindelijk eens wat ander vlees dan kip of frikadel. Hierna gaan we bowlen. Het ziet er super leuk en ook best behoorlijk luxe uit. Met een bar en pooltafels. Lijkt een beetje op de b-versie van Atoll. En ook nog super leuk, IK WIN. Jippie ?!!!

Zaterdag 10 november

Vandaag nemen we de auto en gaan we een flink stuk rijden. We beginnen bij Groningen iets westelijker dan Paramaribo. Hier stappen we even uit de auto om foto's te maken. Onze bedoeling vanmorgen was om hier ergens een zwemgelegenheid op te zoeken, maar het regent is bewolkt dus we stappen weer lekker de auto in. We rijden nu nog westelijker naar Totness waar we een krokodillen huid zien hangen. Of eigenlijk dacht ik dat ik dat zag, maar ja dat kan toch niet, dus bedenk ik maar een gedachte dat er een stoel in de boom hangt en we rijden verder. Op de terug zien we duidelijk dat het toch echt een krokodillen huid is!!!! (zie foto) Na Totness komen in Wageningen waar we ook weer doorheen rijden. Deze steden zijn echt heel klein en er lijkt overdag ook echt niets te beleven, niemand aanwezig. Onze laatste bestemming is Nieuw Nickerie. Hier stappen we uit bij de zee en pootje baden even. Hier kunnen we ook de overkant zien Brits Guyana. Hierna rijden we naar een restaurantje en nemen een heerlijke loempia/sate met iets te drinken. Dan moeten we al gauw weer terug, want we willen niet te lang in het donker rijden (er lopen hier namelijk veel mensen op de weg, terwijl er weinig en slechte verlichting is. Erg gevaarlijk dus!). Op de terugweg zien we dat er veel meer mensen op straat zijn en dat het overal in eens behoorlijk leeft!

Zondag 11 november

Vanmorgen hebben we eens een andere kerk bezocht. We zijn naar de 'nieuwe generatie gemeente Gods bazuin' geweest in Paramaribo. Behoorlijk charismatische kerk. Waar gesproken wordt in tongen, waar echte Surinamers spreken met veel geschreeuw. Maar ik was er blij mee. De preek had een goede boodschap en er werd wat uitgespeeld. Het duurde wel bijna drie uur, maar die drie uur vond ik korter duren dan op Lob Makandra. Bijzonder om eens mee te maken, dat zeker. Er gebeurde behoorlijk aparte dingen, zoals vallen in de Geest.
Je kan de dienst waarschijnlijk terug zien op godsbazuin.com

Een hele fijne week en tot de volgende,

liefs

Reacties

Reacties

DJ

Hoi Marleen, toch wel weer een bijzondere en eneverende week zo te lezen. Leuk voor jou dat je Ferry gesproken hebt, mooi hoor een vriendschap die zich niets aantrekt van landsgrenzen. Hwt afscheid van de kinderen zal ook best bijzonder geweest zijn en tegerlijkertijd mooi en hartverwarmend. En wat lees ik, gewonnen met bowlen! Van harte, haha! Een dienst van 3 uur, wouw dat is nog eens een dienst. Spreken in tongen lijkt mij erg boeiend om mee te maken. Volgens mij beleven zij geloof op een andere en diepgaandere manier dan bij ons in het nuchtere Nederland. Ik wens je nog een paar prachtige weken toe met nog meer mooie ervaringen. Groetjes DJ

Mama

He lieve Marleen, toen ik Groningen en Wageningen las dacht ik even zit je nou in Nederland of Suriname. Wel bijzonder dat beide namen de zelfde plaatsnamen hebben. Het verhaal van je pakketje daar had je al over gebeld, ik vind het nog steeds vreemd dat jij daar ook nog eens kosten moest betalen. Bernadette van de EVG Ommoord zei dat je van geluk mag spreken dat het pakketje heb gekregen en dat er niets uit was. Dat vertelde ze gisteren tijdens de High Tea van Helen, wat overigens heel erg leuk en gezellig was. ze had heel veel lekkere dingen, iets zoet, iets hartigs en heerlijke bonbons. Ik heb gisteren in de KK geholpen met de rommelmarkt. Je raad het al, ik stond achter de kraam met speelgoed. De totale opbrengst van de markt is €6.600 wat gebruikt gaat worden voor de diaconie, kerstpakketten en renovatie toiletten van de kerk. Gisteravond wilde DJ, Tom, Davey en ik naar James Bond Skyfall.Carolien en Dennis en Ricky hadden andere plannen. Maar helaas, de film was voor alle voorstellingen uitverkocht. Jij schreef dat jij er ook heen ging. Uiteindelijk ben ik samen met DJ naar de film Ted gegaan. Deze film gaat over een Teddybeer en was zeer komisch. Vandaag lig ik helaas de hele dag op bed met hoofdpijn. Nou Marleen, een fijne week verder, geniet van je vrije dagen en tot bels. Toevallig krijg ik net jou smsje binnen. Dikke kus, Mama. I love you xxx

Mama

PS Je krijgt de groetjes van heel veel dames uit de EVG en van Jopi en Bertus. x

Lisanne

Hi! Wederom erg leuk om allemaal te lezen :)
Maar ik ben nog steeds benieuwd wat nou die verassing was die je nog zou gaan vertellen! Of ging dat over het feit dat je gewonnen had met bowlen? :P
En wel mooi dat je goed afscheid hebt kunnen nemen van je stage school!
Ga lekker genieten van je laatste paar weken daar!

Liefs!

Fer

Haai leen,

Ondertussen skypen en jou berichtjes lezen. Nou mooie combinatie, niet? :)
Nogmaals super lief van je om het te delen! En idd wij trekken niks van de landsgrenzen aan en ook al is het 8,5 uur tijdsverschil !! Verder praten we wel op skype !

Liefs, Fer

bert kuiper

Nou Marleen, je exploreert echt je omgeving, goed om te lezen. Veel plezier oip het ACI.

mama

Hey lieverd,

De hele dag heb ik aan jou zitten en lopen denken hoe zal het nu met Marleen gaan! wat was het fijn hé om elkaar lang aan de telf weer te hebben. Over van alles en nog wat gebabbeld. De schoonouders van Natasja wonen in Aribo Leontien vertelde dat Hans zijn moeder dat leuk zou vinden als je langs zou komen.zelfs over sinterklaas vieren hebben we het al gehad! En dat ze dat in Suriname niet kennen.Ook gaf je al opdracht dat je bij thuiskomst een zelf gebakken speculaas moest hebben want daar had je nu al zin in.Morgen wordt hier weer op het vuykterrein sinterklaas ingehaald.Weet je nog die leuke tijd eerst staan te kleunen van de kou en daarna gauw naar huis voor de tv met warme chocomelk,slagroom en zelf gebakken gevulde speculaas.wat was het knus he. Ja vandaag weer een paar winkels af geweest voor de spijs maar ook dat was weer net zoals andere jaren uit verkocht.Jammer maar 2 dec duurt nog even en dan krijg jij een heel klein stukje speculaas +een zakje muntgeld want dat zal je wel weer hard nodig hebben na al die leuke uitjes en restaurants bezoekjes.Hoe staat het met je gewicht en met je figuurtje haha?
Heel veel plezier dit weekend en pas goed op je zelf wij denken aan jou! dikke kus Mama xxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!