marleenatsuriname.reismee.nl

Weekendje Binnenland: Kanini Pati

Vrijdag 21 september:

Om 05.00 worden we opgehaald door Kenneth onze super privé chauffeur. Nou ja ietsje later dan, want hij kwam pas om 5.20 aanrijden, Surinaamse tijd hè. Maar we waren mooi op tijd bij de afgesproken plaats en werden daar opgehaald door een mooi en luxe busje, wel een beetje vol, maar ach Surinaams hè. Na drie uurtjes rijden kwamen we in Atjoni. Echt een havendorpje waar alle bussen zich verzamelen voor de bootreis naar het binnenland van Suriname. Wij worden opgehaald door Nelson en zijn bootknechtjes. De bagage in vuilniszakken en in een andere Koreaal (boot), hopen dat ze droog aankomen. Wij in de andere boot. Een uurtje varen over de prachtige Suriname rivier (amazone gebied) en de Soela's (stroomversnellingen). En daar waren we dan op Kanini Paati. Een prachtig eiland met wat huisjes, een open keuken en een eigen privé Soela. Echt zo verschrikkelijk mooi. Het paradijs. Ons huisje was ook veel beter dan verwacht. *er werd ons van te voren verteld dat het heel simpel was en dat je oude kleren mee moest die vies mogen worden* Drie stapelbedden en een badkamertje (wel zonder deur). We zouden nog naar het oerwoud gaan, maar ja Surinamers zijn niet zo van de tijd, dus dat ging vandaag niet door. Als middag eten kregen we rijst met eend en tomaat en komkommer. Daarna heerlijk de Soela in. Echt zo verschrikkelijk lekker in de stroomversnelling liggen bakken en bubbelen. En om half 8 eten, nou ja maak er maar weer half 9 van, we raken het inmiddels een beetje gewend. Eten: rijst, saté en Surinaamse groenten. Jakkie dat is zo bitter. Meteen na het eten de boot in om Kaaimannen te spotten. Best wel eng, want het is pikdonker, de boot wiebelt, de boot gaat soms schuin om te sturen en schuift over de rotsen vanwege het lage water. Door het lage water zijn ze er ook niet, erg jammer dus. Daarna lekker naar bed.

Zaterdag 22 september:

Heerlijk uitslapen, echt voor het eerst om half 9 wakker. En dan stap je de balustrade op met zo'n ontzettend mooi uitzicht. Uitkijkend op de rivier met een loopbrug, prachtig. Het ontbijt staat ook al klaar. Lekker gebakken eitjes met een kopje thee in het zonnetje vanaf het paradijs.
Rond tien uur gaan we met de boot naar een ander eiland met twee dorpjes heel bijzonder om daar rond te lopen, maar zo verschrikkelijk warm. Hier wonen de Marrons (bosnegers). De verhalen zijn heel bijzonder. De binnenlandse dorpjes hoeven zich niet aan de wet te houden, maar de overheid helpt ze af en toe wel. Zo betalen ze het vliegtuig voor medische hulp, hebben ze een betonnen brug gebouwd en staat er een nieuw schoolgebouw. Je mag hier trouwens niet zomaar foto's maken, alleen van overheidsgebouwen of als je het vraagt. In het dorpje maakte ze cassavebrood vanwege het overlijden van één van de eilandbewoners. Dit kan je op de foto zien. Het is een apart soort brood, lijkt een beetje op domino's pizza bodem, super groot. Om 12.30 vertrokken we van de dorpjes weer terug naar ons eigen paradijs. Onderweg moesten we uitstappen, omdat het water te laag was en door een ander dorpje naar een ander stukje rivier waar we weer opgehaald werden door een half lege boot. Marleen S, Jaap en Esther waren wel met de boot meegegaan en maakten een soort boomstam attractie mee, terwijl wij bij de overtocht aan het surviven waren over rotsen, door het bos en over boomstammen. Om 13.00 vertrokken we echt weer naar het paradijs. Dat was trouwens verschrikkelijk warm, normaal zijn we op deze tijd niet buiten. Weer terug stond het eten al klaar, vanzelfsprekend eten we rijst en nu met vis. Daarna heerlijk de soela in ?. Rond half 4 zijn we met de koreaal naar de jungle gaan aan de overkant van het eiland. Ik heb er niet heel veel van gezien, haha, want je moest constant kijken waar je loopt om niet op een slang te stappen. Maar de bomen en planten waren wel cool. Je had hele bijzondere:
- Lopende palmboom, die loopt wel 1,5 meter per jaar. Om te zorgen dat hij het beste plekje zon heeft. Dit doet hij door nieuwe wortels te maken boven de grond.
- Telefoonbom: is hol van binnen en als je erop slaat hoor je dit wel op 7 km afstand.
- Een hele grote holle boom waar je IN kan staan en naar de hemel kunt kijken.
- Een plant die steeds verkleurt om zich te beschermen tegen de insecten.
- Een boom met een stam op de grond waar 3 andere bomen uitgroeien.

Hierna zijn we naar een andere soela geweest. En daarna eten. Om acht uur zou de bbq beginnen met een aardappelsalade. Dit werd uiteindelijk half elf!!!!!!! Een uurtje of half 1 lekker uit bed. Hanneke en ik heel voorzichtig voor de padden en kikkers zaten ze helaas toch op ons balkon. Wij met schoenen en flessen flink meppen om ze weg te krijgen, daarna eindelijk slapen.

Zondag 23 september:

Heerlijk uitslapen en ontbeten met gebakken eitjes. 's Middags terug met de koreaal en de bus naar Paramaribo. Hier zou Kenneth weer klaar staan om vijf uur om ons op te halen. Hij was er nog niet toen we aankwamen. En wij maar wachten. Uiteindelijk maar even wat gedronken, een sinas voor € 4,50 !!!!!! en een plak chocolade cake. Uiteindelijk kwam David, die op een andere plek al heel lang op ons wachtte. Lekker terug naar ons appartement waar de andere 7 al op ons aan het wachten waren.

Morgen (vandaag) beginnen de drie dagen introductie, benieuwd wat er komen gaat.

Heel veel liefs

helen

Hoi Marleen,

Ja ja die surinaamse tijden.....
Wij hebben afgelopen zaterdag ook surinaamse nassie gegeten in de zaal vanwege concert Just Him.Ik heb geholpen met koken ,was bijna niet te doen en dan inderdaad Surinamers kennen geen stress en geen tijd terwijl wij hollanders alles op tijd willen hebben en anders een beetje stress krijgen ,op zich wel een goed combinatie hoor.Maar ja wij zouden om 6 uur eten nee komt de kip en bami pas om half 7 aan hoezo surinaamse tij?Maar surinaamse nassi is erg lekker hoor ,alleen die knoflook....Maar goed alles gaat goed bij jou wat heb je al een hoop gezien en beleefd zeg, in die korte tijd ,wat een mooi land zeg het lijkt wel of je daar voor je vakantie bent geniet er maar van hoor!
liefs helen

DJ

Hoi Marleen, wat een sfeervol verslag van die 3 daagse trip en wat voor vreemde wetenswaardigheden vertel je! Kaaimannen spotten, klinkt heel spannend! Of wandelende.bomen, echt nog nooit van gehoord. Leuk en leerzaam om te lezen. Bijzonder hoor. Leuke foto's ook. Geniet lekker van alles! Warme groet DJ

natasja

Ben even bij je komen lezen... wat een belevenissen! Wat moet dit allemaal cool zijn om mee te maken!

Marleen

Bedankt voor jullie lieve reacties! Leuk om wat van jullie te horen.

@Helen, hoorde het in de preek van Paulien Vervoorn, ging continue over Surinaams eten. Gelukkig nog niet veel knoflook gehad, we koken voornamelijk zelf.

@DJ, ja het was heel erg tof. Jammer genoeg geen Kaaiman gezien.

@Natasja, dat is het zeker. Onwijs cool! Nog gefeliciteerd met Josha