marleenatsuriname.reismee.nl

Introductie dagen Lob Makandra en Kangoeroeschool

Lieve vrienden,

Hier weer een nieuw reisverslag. Het heeft even geduurt, daarom lees je ook meteen de hele week. Mijn internet is hier namelijk heel erg slecht en langzaam. Af en toe kan ik wel smsen op mijn Surinaamse nummer: +597 821 0675 en mijn whatsapp berichtjes bekijken. Ben, Ferry en Carolien scoren hier goed mee :).Ik wil ook wat meer reageren op jullie reacties, vanaf nu wil ik dat trouw gaan proberen...

Veel lees plezier!!

Maandag 24 september:

Vandaag beginnen de introductie dagen hier op Lob Makandra. Om 10.00 moeten we in het Retraite centrum zijn en nemen we een lekker glaasje fris/thee. Het drinken is hier trouwens allemaal mier zoet. Ik vind dat niet zo lekker dus leng echt alles aan met water. Rond 10.15 beginnen we met een kennismakingsrondje. Iedereen moet vertellen wat hij/zij hier doet, waarom hij/zij hiervoor gekozen heeft en wat je wel/niet wilt doen enz. Duurde lekker Surinaams lang, Jennifer onze contactpersoon blijft ook gewoon lekker door praten (net Ferry dus ;)). Rond half 12 beginnen we met een rondje over het terrein alles hebben we even gezien. De huizen, de ruimtes, de mensen enz. Om 13.00 lekker even lunchen en uitrusten kunnen we vaak wel even goed gebruiken door de enorme warmte hier. Lunchen doen we hier heel heel vaak met tosti's, super lekker. Al behoren we eigenlijk warm te eten.

's Middags heeft Jennifer uitgelegd wat ze hier allemaal doen en aan welke projecten we mee kunnen werken. Je hebt veel verschillende dingen:
- Met gehandicapten: zwemmen, spelletjes doen, huiswerkbegeleiding
- Kinderopvang
- Kinderwerk: iedere week is er een soort kinderbijbelclub/ praisetruck
- Buurthuis: huiswerkbegeleiding, feestjes, spelletjes

We worden nog ingedeeld, maar ik denk dat jullie wel weten waar mijn voorkeuren liggen;).
Rond 16.00 waren we pas klaar en hebben toen lekker gerelaxt en gekookt. 's Avonds hebben we met zijn allen het spelletje weerwolven gespeeld. Wij kennen dit ook wel als invultranten, heel gezellig.

Dinsdag 25 september:

Ferry is Jarig

Laughing
!!!

Ik heb hem op heel veel manieren proberen te feliciteren, maar het internet is hier zo slecht en langzaam dat de helft niet eens verstuurd wordt of aankomt. Jammer. Vandaag weer een dag introductie. Om 09.00 gaan we met twee auto's naar Paramaribo, met 13 mensen is dit telkens weer lekker proppen. In Paramaribo moeten we in groepjes een soort speurtocht doen langs bekende dingen zoals: fort Zeelandia (je weet wel van de decembermoorden), het presidentieel paleis, het nationaal assemblee en de verschillende kerken (synagoge, moskee, hindoetempel en een kerk). Ook moesten we mensen ondervragen om het volkslied te zingen, bepaalde zinnen in het Sarangtongo te vertalen en te vragen of Nederlands lekker konden koken. Heel erg leuk dus. We waren snel klaar en hebben toen rond gelopen door de stad en bij de MAC een ijsje gehaald. (Ze hebben hier oreo, super lekker)

Om 12.30 gaan we met elkaar eten bij 't Vat. Een restaurantje waar veel Nederlanders komen. Alweer patatjes met bitterballen (hier zit er aardappel in trouwens). De ene helft ging terug naar Lob Makandra, ik ben met Hanneke, Jaap en Marleen Stoel heerlijk wezen winkelen, een nieuwe jurk, tas en broek ?. (Wij zitten trouwens een stuk van de stad af ongeveer een half uur. Dat is irritant, omdat je dus niet zomaar de stad in kan, maar telkens moet betalen voor de rit met onze geniale chauffeur Kenneth, die ons maar af en toe kan begrijpen wat hilarische momenten meebrengt.)

We zijn terug gegaan met de bus en tot ons grote genoegen vertrok deze binnen 3 min. Hij vertrekt als hij vol is en tijdens de spits ging dit dus lekker rap. Naar de stad toe is het lastiger, omdat je dus niet weet wanneer hij rijdt, de bus heeft geen tijden. 's Avonds weer lekker gegeten en relax aan gedaan. Ook nog even met mama gebeld, ging wat minder, omdat hij opeens uitviel, beltegoed op. Sinds jaren leef ik weer op prepaid.

Woensdag 26 september:

De derde en laatste introductie dag. Om 10.00 weer verzamelen in het retraite centrum (hier kunnen groepen mensen logeren, ongeveer 45). 's Ochtends wat geschiedenis en cultuur lesjes, heel langdradig haha. En luister en huiver: WIJ KUNNEN GAAN THEE DRINKEN BIJ DESI BOUTERSE... vet toch! Als lunch eten we natuurlijk weer TOSTI'S, lekker hoor. 's Middags krijgen we een brief van Jennifer met hierop een naam van iemand van het terrein. We moeten deze persoon interviewen over zijn/haar leven. Hanneke en ik hebben ook een jonge man, ik kan zijn naam niet noemen, maar ik noem hem X. Hij moest hier heel goed over nadenken, maar hij is toch overstag (as maandag hebben we met hem een afspraak). We verwachten dus wel iets heftigs. Erg benieuwd. We zijn lekker snel terug gegaan, want iedereen was weg dus hadden wij goed internet. Even geskypt met mama en Carolien. En ondertussen heel veel gewhappt met Ferry, vanwege de ledenvergadering. Ik werd overal van op de hoogte gehouden. Gelukkig. En tja wat ik er nou van vind laat ik maar even in het midden.

O ja, wie heeft er een goede tip voor het wassen in een wasmachine die alleen kan werken met koud water????

Ook kregen we vandaag een mailtje van de directrice van onze stage school of dat we morgen en vrijdag naar de introdagen van onze school komen. Spannend, leuk en we voelen ons wel meteen welkom.

Donderdag 27 september:

Om half 7 moeten we opstaan het wordt vandaag een mega lange dag. Beginnend met de introdag op onze stageschool de Kangoeroeschool waar ik samen met Esther vanaf 1 oktober ga stage lopen. Het zou een cursusdag over professionalisering moeten zijn, maar daar hebben ze hier toch andere ideeën over, wij lopen er een paar jaar op vooruit zal ik maar zeggen. De helft van de mensen kwam pas veel later binnen, een uur of 9.00 terwijl het om 08.00 begon en daar moesten wij ook doodleuk op wachten. Dan beginnen met een kennismakingsrondje en zo rond half 10/10 uur begint het echte programma, ongeveer een uur uitloop dus. Er kwam een man praten over 'uitblinken en succesvol scoren', maar hij praatte vooral over zichzelf en hoe goed hij wel niet was. Zeer hoge eigendunk dus. Wel zeer jammer, omdat het programma er zo goed leek uit te zien. De inhoud paste gewoon niet bij een school.

Wel natuurlijk meteen onze nieuwe collega's gezien en de school. We waren er helemaal op ingesteld dat deze school aardig westers zou zijn, een zeer goede school en allemaal heel goed. Dit valt allemaal heel erg mee hoor. Ze hebben wel tafels en stoelen in de klassen en een kast, wat methodes (maar wel drie verschillende voor rekenen of lezen enz) die heel heel oud zijn en een klein beetje materiaal. Het is dus ook gewoon een Surinaamse school met Surinaamse mentaliteit, principes, gewoontes en mensen.

Hierna hebben we boodschappen gedaan in een hele grote supermarkt. Ik denk wel 2-3 keer zo groot als de AH XL. Lekker veel gekocht en ook veel Nederlandse producten van het merk Markant en Spar, dat zie je hier wel veel. Thuis lekker even lezen en voetballen met de kinderen hier. Gezellig, maar ze zijn het niet gewend dat meisjes mee doen. Daarna snel douchen, want vanavond gaan we uit. Eerst lekker uit eten bij een Warung. Iedereen adviseerde het ons, maar het viel een beetje tegen. Het is Javaans, of eigenlijk gewoon Nasi, Bami of rijst. En dan extra extra pittig. Maar het was wel heel erg gezellig met zijn dertienen.

Hierna zijn we door Kenneth en David naar de Havana lounge gebracht. Omdat we met zoveel waren mochten we achterin de pick-up zitten, lekker hoor met het windje. Je zult de foto's binnenkort vast wel zien. En dan stappen in Havana lounge. Van 22.00 - 01.00 is het salsa en konden we heerlijk genieten van alle salsadansende mensen hier. Heel indrukwekkend. En om 01.00 begint de dj te draaien en kunnen we lekker de dansvloer op. Het was ontzettend gezellig, Kenneth bleef ook lekker bij ons plakken. Rond 02.30 zijn we (Hanneke, Jaap, Marlinda, Marleen Stoel en ik) maar naar huis gegaan als hekkensluiters van onze grote groep, de rest was al eerder. Het zal een zeer kort nachtje voor mij worden. In de Havana lounge waren trouwens heel veel Nederlandse studenten. Een echte uitgaansgelegenheid voor de Nederlanders.

Vrijdag 28 september:

Om 03.15 lag ik er in en om half 7 mag ik er alweer uit. Een nachtje van 3 uurtjes dus. Weer een nieuwe dag op onze stage school. We hopen vandaag eindelijk wat meer informatie te krijgen. We weten eigenlijk nog niets, niet welke klas, niet wat we aan moeten, niet om hoe laat we er moeten zijn en ook niet hoe we onze opdrachten kunnen uitvoeren. We worden weer keurig door Kenneth gebracht en gelukkig beginnen we vandaag aardig op tijd. Eerst met wat grapjes en regels en afspraken. Daarna een korte pauze waarbij we net als gister een soort saucijzenbroodjes krijgen, lekker hoor er wordt goed voor ons gezorgd. Je krijgt trouwens wel overal cola, beetje jammer als je dat niet lekker vindt. Ik zal het denk ik maar moeten leren drinken.

Na de pauze gaat iedereen zijn klas inrichten. Wij mogen dit doen voor groep 3. De meubels zijn oud en super super vies, dikke lagen stof en spinnenwebben. Dus met een doekje in de aanslag gaan we hard aan het werk, soppen, vegen en heel veel schuiven. De klaslokaal zijn wat kleiner dan in Nederland en er moeten toch 25 tafels in. Maar gelukkig staat alles goed en ziet het er goed uit, dan kunnen we beginnen met het gezellig aankleden en het maken van een lees,taal en rekenhoek. Maar het is en blijft Suriname dus worden we afgelost door de invaljuf van groep 3, een minder fijn persoon. Zij heeft eerst staan kijken hoe wij al de moeite deden om er iets leuks van te maken en toen we klaar waren kwam ze het overnemen. Ik vond dit wel ontzettend jammer, want het leek me erg leuk om er iets moois en gezelligs van te maken en echt het verschil te laten zien tussen de klassen in Nederland en Suriname.

Maar ja dan gaan we maar naar de directrice om wat informatie te vragen. Om 12.00 komen we bij haar kantoortje, maar ze is nog even in gesprek en maakt dit gesprek nog even af. 12.45 is ze nog steeds niet klaar, maar moeten we wel alweer afsluiten met elkaar. Helaas nog steeds geen informatie dus. De schooltijden zijn hier trouwens van 08.00 - 13.00.

's Middags tosti's eten en werken aan onze POP voor school. Ook lekker greys anatomy kijken op de laptop. Ook nog geskypt met Ferry en bouke voor zover dat kon, de telefoon en de chat kwamen ook nog tevoorschijn. Maar gelukkig ben ik weer helemaal op de hoogte, heb ik lekker even kunnen vertellen over wat ik hier maak en de mensen hier, onze groep en weer even een thee leut gesprekje met mijn beste vriendje. Dit deed me heel erg goed, maar het maakt het ook lastiger. Ik ben verschrikkelijk moe van de korte nacht, de drukke warme school dag en het toch wel een beetje missen van de mensen in Nederland en val dus gewoon om 20.30 al in slaap in de hangmat op ons balkon. Lekker vroeg slapen dus.

Zaterdag 29 september:

Ik word lekker laat wakker 09.00. Marleen S en Esther zijn op een tripje naar Brownsberg, natuur bekijken. Hanneke, Jaap en ik huren een auto hier op het terrein (als Jaap het vraagt mag het ineens wel, terwijl Esther en ik het niet mochten) en gaan naar Rocky's waterpark. De verhalen zijn niet veelbelovend, maar de site wel, dus we proberen het toch. En gelukkig maar, want het ziet er goed uit. Een peuterbad, een rondlopend bad, een vierkant aflopend bad en twee glijbanen. Voor de peuters hebben ze een leuk speeltoestel in het water, de rest is gewoon simpel. Om de baden heen staan hutjes die je kan huren voor 15 SRD (4 euro, de intree is ook maar 2,50, je auto parkeren 1 euro). Het is gezellig druk met alleen maar negroïde mensen. Heel apart als enige drie blanke mensen rond te lopen. Maar zeker een aanrader voor nog een keer.

Zondag 30 september:

Vanmorgen weer naar de kerk. Een heerlijke zangdienst van onze mister X. Heel gaaf hoe hij dit doet. Ik hoop dit nog een keer te kunnen filmen, want de zangdiensten zijn hier zo super. Ze zijn wel aardig hetzelfde als in EVGOM, maar met veel meer enthousiasme en overgave. De preek was wat minder, of eigenlijk niet zo goed en fijn. Ik heb net dus maar even de preek van EVGOM geluisterd van Paulien Vervoorn, super, heerlijk enthousiast en vooral heel veel interactie. Toch nog wat geestelijke invloed.

Morgen begint de echte stage. Zeer benieuwd ;).

Dikke brasa, liefs

Reacties

Reacties

Eline

Je maakt een hoop mee zo Marleen:) Leuk om te lezen weer! Een hele fijne dag verder!

Liefs, xxx Eline

mama

Wat een verhalen Marleen leuk om dit allemaal zo te lezen. volgens mij is het wel heel erg primitief. Nathasa haar buurjongen vertelde afgelopen zondag dat hij Suriname goed kende omdat hij daar ook stage had gelopen. grappig he En Marleen weer hadden wij een verjaardag in de tuin prachtig stralend weer. .Mirjam en Ron zagen er prachtig stralend uit Mooie jurk prachtig opgemaakt mooi gelakte nagels je kan haar niet meer terug Marleen.Ook hadden zij een mooie locatie en goed verzorgd wat betreft de hapjes en drankjes Ik had jou zondagavond nog gebeld maar om de één of andere reden geeft jou nr aan dat hij geblokkeerd is.Toen maar sms gestuurd ook die komen denk ik niet aan???
Heb jij wel laten zien dat jij kan stijldansen je hebt er zelfs in afgedanst. Dan konden de surinamers van jou de foxtrot leren of de tja-tja-tja.
Nou Marleen hier is het weer bedtijd.
Heel veel succes morgen met je 3e stage dag en ik denk dat de wasmachine stuk is omdat het water niet warm wordt, ga het even melden want als jullie hier 2 mnd nog zo moeten tobben dat schiet niet op.
Nog maar 2 maanden Marleen en dan slaap je alweer in je eigen bed.Die nog steeds niet in gebruik is genomen door Carolien.Wel staat de kachel hier af en toe al een beetje aan.Morgen schijnt er veel regen te vallen.Groetjes en een dikke kus.Mama

carolien

Hee zus,
Wij hebbe hier het gewone leven. Niks boeiends ondertusse doe jij daar de mooiste dingen mee. Egt super verhalen.
Marleen aan de cola klinkt goed. Als je dat ken drinke mag je egt naar huis komen!! nee hoor je ben altijd welkom terug in ne.
Ik hoop dat je stage dagen wat bttr worden. En je weet het mijn wap staat altijd aan!
Stiekem mis ik het bzv kijken en vooral comentaar leveren op die boere best wel.
Nou zus heel veel succes morgen. Het komt vanzelf goed.
Dikke kusjes en groet van den.

Klaas

Tjonge, wat maak jij een hoop mee, om er jaloers van te worden. wat de zangdienst betreft: FILMEN FILMEN en FILMEN is het advies. gaan we een keer doen in Ommoord alle surinaamse broeders en zusters op het podium tijdens een zangdienst.

Marleen

@Klaas, haha cool heh. Ga zeker proberen te filmen, want daar moeten wij in Ommoord nog flink wat van leren.

En ik wen al wel aan de beestjes hoor. Ook al zit ik helemaal onder de muggen bulten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!