marleenatsuriname.reismee.nl

Eerste stage dag

Eerste stage dag:

Maandag 1 oktober:

Vandaag gaan we voor het eerst echt stage lopen op een Surinaamse basisschool. Het is even wennen, want we weten dus nog helemaal niets. Niet wat we mogen doen, niet welke kleren we aan moeten (in november krijgen de leerkrachten ook een uniform), in welke klas we stage lopen, wat er van ons verwacht wordt en hoe laat we worden verwacht. Dat voelt heel vreemd.
We mogen mee rijden met Eddy en Terence van Lob Makandra, maar komen al meteen te laat voor de vlaggen parade. (Ze hijsen hier iedere morgen de Surinaamse vlag en zingen het volkslied) Wel net op tijd voor het voorstel rondje van de nieuwe Nederlandse stagiaires. De Directrice vroeg ons om even op haar te wachten. Dat duurde dus weer zeker een half uur, maar ach we zijn het al een beetje gewend. Daarna hebben we een klas aangewezen gekregen. Ik heb de 3e klas, groep 5, bij juf Anouska. Een echte Surinaamse juf en dat merk je aan alles. We hebben ook 3 Nederlandse juffen op school en zij geven totaal anders les, dat zie je al aan de inrichting van het lokaal.
Ik kan trouwens niet heel uitgebreid vertellen over de scholen, alles komt op internet, maar thuis zal ik dit zeker doen.
Maar goed juf Anouska dus, typisch Surinaams. Maandag hebben de kinderen van 09.00 - 10.00 getekend over de vakantie, sommige waren al na 10 minuten klaar, maar moesten gewoon wachten tot de rest ook klaar was. Om 10.00 was het pauze en vertrok juf Anouska naar de winkel, daar stond ik al mijn eerste dag in mijn eentje voor de klas. Het is trouwens wel een klein klasje, 13 kinderen maar. Juf Anouska denkt wel dat er nog veel bijkomen. Na de pauze kregen de kinderen een rekenlesje, de juf schrijft de sommen op het bord en de kinderen schrijven het allemaal over en maken de sommen. Sommige zijn wederom na 10 minuten klaar, anderen doen er 1,5 uur over en er moet altijd gewacht worden op de laatste. Niet echt effectief dus!! De kinderen worden trouwens ook niet echt geholpen, de juf blijft gewoon aan haar tafel zitten.
Na die tijd deden de kinderen een uur spelletjes, sloegen ze elkaar met linialen en waren constant aan het schreeuwen, verschrikkelijk. Er is heel weinig consequentie. De leerkrachten zijn gewoon niet streng, ze zeggen er niets van.

DJ

Hoi "juf" Marleen, je verslag over je eerste stagedag roept bij mij een heel ander beeld op dan hoe het hier op scholen toegaat. Vooral het dagelijks hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied lijkt mij hier in Nederland ondenkbaar. Mooi dat jij nu ervaringen kunt opdoen die je mogelijk later in je carriere of in je leven kunt gebruiken. Heel veel succes en mooie, kostbare ervaringen toegewenst!
Groetjes
DJ

mama

Hoi lieve Marleen,
Tjeetje wat een schooldag zeg maar wel erg leuk dat ze iedere dag de Surinaamse vlag hijssen met ook iedere dag het volkslied.Ik weet zeker dat hier in Nederland maar weinig kindren het volkslied nog wordt aan geleerd.En nu uit jou verhaal kan ik me voorstellen waardoor ze enorm achter lopen met de vakken.Het lijkt erop dat de leerkrachten geen gezag uit oefenen op de leerlingen.
Nou Marleen hoe hebben de andere mede studenten deze dag beleefd?

Hier is alles oké het is een druilige regenachtige dag.DJ en ik wilde naar leiden want het is 3 oktober en dat is dan het leidensontzetfeest .Maar uiteindelijk zijn wij niet gegaan vanwege het slechte weer.
Morgen naar corrie en Pim en boodschappen doen nu jij er niet bent halen we heel veel lekkere dingen.Carolien schrijft iedere week op wat zij lekker vindt en natuurlijk haalt mama alles haha wat denk jij nu?? Wie doet bij jullie de boodschappen en maak het menu lijstje voor het eten?
Nou Marleen heel veel succes met je stage en blijf je zelf en in je kracht Je kan het Mama is trots op jou en houdt van Jou!
Dikke kus en veel liefs Mama

Klaas

Hoi Marleen,
herkenbaar verhaal over de manier van lesgeven, totaal anders dan in NL. je zou graag daar verandering in willen brengen, voornamelijk bij de leerkracht. maar je zal inmiddels wel ervaren hebben dat dit een cultuur is die je er niet in 5 generaties uit krijgt.
Vandaag is het dierendag! Hoe is het met al jouw beestjes? hou je al van ze? geef de slagen en spinnen vandaag maar wat extra aandacht.

groetjes....

ah kuiper

Dag Marleen, met veel plezier je verslagen gelezen. Je hebt er plezier in en ontdekt van alles. Om daar zelf ook mee om te gaan en je weg te vinden is ook best bijzonder he? Veel plezier en pas op je nachtrust!
h gr Bert K