marleenatsuriname.reismee.nl

Schoolreisje en een rustige week

Week 41 : dinsdag 9 oktober - zondag 14 oktober

Deze week zijn we echt begonnen met ons (verplichte) vrijwilligers werk.
Maandag: huiswerkbegeleiding bij de gehandicapten
Dit was niet zo heel erg leuk, de kinderen zijn ongemotiveerd en het is voor ons best zwaar na een hele dag school.
Dinsdag: vrij
Woensdag: huiswerkbegeleiding voor de kinderen van de Clarkeschool
Dit heb ik nog niet hoeven doen, omdat we woensdag vrij waren.
Donderdag: meewerken op het kinderdagverblijf
We waren verschrikkelijk vies hierna, overal zand. De kinderen komen op ons afgerend, hangen continu om ons heen en vegen alles aan ons af. We hebben een paar liedjes met ze gezongen, zoals: jan huygen in de ton, we maken een kringetje, deze vuist op deze vuist en zakdoekje leggen. Dit vonden de meesten wel leuk.
Vrijdag: kinderbijbelclub
We hadden er veel zin en hadden er veel van verwacht. Tijdens de vergadering vorige week leken ze alles goed voor te bereiden. Helaas viel dit enorm tegen. Er was geen enkele controle, de kinderen praten er de hele tijd door heen en de leiding moest op het moment zelf nog verzinnen wat ze gingen doen. We hebben enorm veel zin om ze hier te laten zien hoe je dit echt goed kan doen en er een onwijs toffe van middag van kan maken.

Al deze projecten zijn te vinden op ons terrein. Maar het blijft wel een beetje vermoeiend na een lange dag stage en de warmte om dan 's middags ook hier nog bezig te moeten zijn.

Woensdag waren we vrij vanwege een nationale feestdag. Het was de dag van de Marrons. We zijn hiervoor naar de Palmentuin geweest. Er waren veel uitkraampjes en een paar optredens. Niet super bijzonder. We hebben daarom maar lekker geluncht bij 't vat en zijn daarna terug gegaan naar Lob Makandra. Aan het eind van de middag zijn we naar de bioscoop geweest in Paramaribo. Leuk om eens mee te maken. We zijn naar de film Premium Rush geweest. Dit was alleen wel zonder ondertiteling, maar zelfs ik kon het prima volgen. Een über groot nadeel van de bioscoop hier in de zaal hier is het ontzettend, verschrikkelijk, mega KOUD!!!!!! Volgende keer een vest en sokken mee.

Vrijdag ben ik op excursie geweest met mijn klas, groep 5, naar Nieuw Amsterdam. Dit is een ford wat gebouwd is nadat de Fransen een succesvolle aanval hadden uitgevoerd op de plantages in Commewijne (het district waar het fort ligt). We gingen met de bus er naartoe 32 personen in een bus voor 26, de kinderen zaten dus lekker krap. Daar aangekomen zijn we naar het openlucht museum geweest. Een man leidde ons daar rond, deze man had nog nooit kinderen rondgeleid en dat was in het begin ook goed te merken, later kon hij zich beter in leven en werd het voor de kinderen ook makkelijker te begrijpen. De kinderen vonden het wel interessant en zagen leuke dingen, maar het was ontzettend warm en toch wat te moeilijk, waardoor ze er snel klaar mee waren. En Esther en ik eigenlijk ook wel. (Esther mocht mee met de andere groep 5)
Na het museum hebben we heerlijk gepicknickt op het veld. Ik verbaas mij nog steeds over het eten wat de kinderen mee krijgen naar school of op deze excursie. Om 10.00 eten ze brood (in NL is dit een koek of fruit) en nu had ieder kind wel een grote zak chips mee. In NL zouden kinderen een zakje snoepjes meekrijgen, maar hier zijn dat enorme zakken chips. Ook zie je dat de kinderen hier met een excursie soft drink mee krijgen (frisdrank), dit is echt een traktatie. Na het picknicken mochten de kinderen nog lekker in de speeltuin spelen. (bij de foto serie zie je de foto's) De excursie was erg leuk en gezellig, ik heb me echt vermaakt.

Zaterdag zijn we nog even boodschappen wezen doen bij de Choice. Even duurde trouwens wel iets langer, want we zijn ruim 2,5 uur weg geweest. De Choice is een grote supermarkt met veel NL producten.
Na het boodschappen doen zijn we naar de Cola kreek gegaan. Heerlijk even zwemmen en zonnen. Na de cola kreek hebben we met zijn 12en gegeten (Marleen is met haar moeder en zus op een trip), we hebben allemaal kleine hapjes gemaakt en een goot lopend buffet. Dit was echt ontzettend gezellig. Als afsluiter natuurlijk weer geweerwolft.

Dit was hem weer voor deze week...
Hoe gaat het met jullie? Sommigen al zo lang niet meer gesproken...

Liefs

Mirjam

He Marleen.

Erg leuk om je verhalen te lezen!!
Aan de ene kant lees ik wel dat het je een beetje tegenvalt, maar volgens mij zijn de leuke dingen die je doet, wel de dingen waar je nieuwe energie van krijgt.

Ik hoop voor je dat je nog lekker kan genieten van alle leuke dingen die je doet!!

Liefs Mirjam

Marleen

Hey Mirjam,

Het is hier inderdaad heel leuk, vooral de uitjes en de vrije dagen natuurlijk.
De scholen zijn wel heel anders dan verwacht, maar ik vind het wel fijn dat het niet heel erg westers is, want dan was ik er voor niets geweest, haha.

Hoe bevalt het getrouwde leven?

liefs

Mama

Hey Lieve marleen,

Wat een leuke verhalen weer,je zal er onder tussen wel al gewend aan raken dat alles niet op tijd gaat. En zeker niet zo op tijd zoals jij dat altijd bent.Als ik jou was zou ik lekker een half uur zeker langer op bed blijven liggen!
Wat een bijzondere schoolreisje en een vol gepropte bus moesten de kinderen ook eerst een primatourtje innemen of heb je met k... zakjes rond gelopen in de bus?Hoe gaat het trouwens met de bedwants??? hou ze wel buiten je koffer he! Hier in Nederland wil ik ze niet hoor! ons huis is daar veel te schoon voor, zeker nu jij er niet bent.Is het huis minder vuil, minder was,minder afwas en ik hou heel veel geld over.haha kom je wel voor de 28e of de 30e nog wel even over?
Geniet van de leuke dingen en sluit de kindjes wel in je hart.
Heel veel liefs en een dikke kus Mama xxxxx

F&B

Leen !! Hier nog een bericht dus!

Haha daar naar de Bios, geweldig. Maar koud? Is het net als hier in Rotterdam? Plein bios ofzo? Heb je je fleece nog meegenomen? Lekker bakkie thee maken en warm ben je!

Wij lezen al dat je dus genoeg excursies meemaakt! Goed zo, want dat hoort erbij naast je verplichte werkzaamheden. Het gaat dus al wat beter met boodschappen doen enzo :)

Trouwens, hoe staat het met je kleur? Al lekker bruin gekleurd of nog steeds melk wit :) haha.

Heel veel liefs, xxx Bouk en Fer