marleenatsuriname.reismee.nl

Invallen, kinderdagverblijf en de kinderclub leiden

15 oktober - 20 oktober

invallen en de kinderclub leiden

Deze week hebben Esther en ik voor veel verrassingen en uitdagingen gestaan. Maandag kwamen we op school en werd Esther gevraagd om in te vallen bij groep 7, omdat de juf ziek was. Ik ben wel gewoon naar mijn eigen groepje 5 gegaan. Na een half uurtje werd ik gewenkt door de directrice of dat ik bij groep 6 wilde invallen, omdat die juf ook ziek naar huis was gegaan. Een heerlijke uitdaging.
Als blanke stagiaire ben je toch een beetje een doelwit. Ze proberen je ontzettend uit, maar vooral ze praten altijd, overal, hard en heel erg veel. Het is lastig om ze eindelijk stil te krijgen. Daar komt toch weer mijn leerpunt om de hoek kijken. Je moet hier gewoon echt streng zijn, belonen werkt niet.
Ik heb niet alleen maandag ingevallen, maar ook donderdag en vrijdag werden Esther en ik weer gevraagd. Dit keer voor groep 4. Op donderdag hebben we dit samen gedaan. Ieder om de beurt een les en ook meteen de gym les. Met een bus (eigenlijk een gewone stadsbus totaal versierd met mooie plaatjes, soms blote vrouwen en vrolijke versiersels, heel druk) werden we gereden naar de gym zaal. Een houten basketbalzaal eigenlijk. Materiaal bestaat uit 2 ballen!!!!!! Hier een uur gymles gegeven met tikspellen en een estafette race en daarna weer opgehaald door de bus.
Vrijdag stond ik er alleen voor, omdat Esther weer moest invallen in groep 7. Dit viel me toch wel wat tegen. Het is erg zwaar en frustrerend om continue te moeten eisen dat het stil is en daar ook echt 10 minuten op te moeten wachten.
Enig lichtpuntje: Het bordschrijven en tekenen vind ik hier wel helemaal leuk. Weer even een echt krijtbord en doordat het ruw is veel beter dan in NL.

Donderdag zijn Hanneke en ik naar het Kinderdagverblijf geweest. We hebben van een speelrups een poppenkast gemaakt en de knuffels waren de juf en de kinderen. We hebben een poppenkast spel uitgespeeld over Samen Spelen Samen Delen. De kinderen, maar vooral de leidsters lagen in een deuk om ons spel. Blijkbaar doen ze dat zelf niet zo vaak. We hebben ze ook een werkje laten maken.
We hebben de handen van de kinderen helemaal geverfd en ze ze toen laten stempelen op papier. Erg leuk geworden. En hierdoor ging de tijd ook lekker snel!

Gister hebben Hanneke, Jitske, Leonie en ik hier de kinderclub geleid. Milena doet dit normaal gesproken met Nandoni. Wij hebben met zijn vieren de hele kinderclub voorbereid. Dit was vooral, omdat we vorige week merkte wat voor een drama het eigenlijk was. Er was toen niets voorbereid en er was totaal geen leiding en consequentie. Dit wilden wij graag anders doen. De kinderclub is eigenlijk net zoiets als de vakantie bijbel club, maar dan iedere week.
We hebben als thema voor de komende week ‘Gelijkenissen' gekozen. Gister was ‘Het verloren schaap' aan de beurt.
We begonnen met een welkomst woord, bidden en het afspreken van de regels. (Plezier, Plaats en Stilte). Hierna hebben we gezongen. We merkten dat dit eigenlijk net zo gaat als in NL. Met moeite krijg je ze aan het staan en zingen. Na het zingen hebben we een sketch opgevoerd om uit te leggen wat een gelijkenis is.
Nog lekker even zingen en een spel: jongens tegen de meisjes. We hadden een papieren schaapje verstopt wat de kinderen moesten zoeken. Je merkt wel dat de kinderen het niet echt gewend zijn om erg hun best te doen, want als ze hem even niet vonden gingen ze meteen weer zitten. Gelukkig kwam er na een hint weer wat actie in. Na het spel hebben we de gelijkenis uitgespeeld. Dit vonden de kids echt helemaal leuk!
En als laatste een Bijbeltekst aan geleerd. Dit ging echt zo goed!!! We hadden op een aantal getekende schaapjes de bijbeltekst neergezet en na één keer opzeggen kenden ze hem al uit hun hoofd!!!! Echt een complete verrassing voor ons!!!
Als laatste ging de groep uiteen de jongere kinderen mochten spelen in de speeltuin en de oudere kinderen gingen met ons in groepjes uiteen om door te praten over het thema.

Het leiden van de kinderclub was echt fantastisch we hebben er zo erg van genoten!!! Dit gaf echt enorme voldoening.
Het geven van huiswerkbegeleiding aan kinderen van de Clarkeschool (school met kinderen uit de achterstand wijk hier vlakbij) geeft ook ontzettend veel voldoening trouwens. Je moet echt helemaal bij nul beginnen met ze, maar het is zo fijn om ze te kunnen helpen.
p.s. We voelen ons hierna wel echt altijd heel heel erg vies.

Dit was hem weer voor deze keer. Ik heb trouwens ook foto's op mijn weblog staan altijd leuk om ook even een kijkje te nemen.

liefs

Reacties

Reacties

helen

Hoi Marlleen, ik volg je verhalen met veel plezier!Wat maak je toch een hoop mee, nou als je dit allemaal kan overleven dan is het straks in Nederland als je weer voor de klas staat ,volgens mij een makkie toch?Maar volgens mij is het wel dankbaar werk toch wat je doet de kinderen zijn volgens mij met weinig tevreden alleen de extra aandacht die ze nu krijgen...Ik had het de laatste weken een beetje druk , moest veel invallen .Reg heeft in het dorp piano gespeeld bij de vakantiebijbelclub van de kerken in ons dorp maar dat gaat er wel anders toe hoor maar ja hier weten ze niet beter,we gaan alles zo vanzelfsprekend vinden maar als jij terug bent heb je dat waarschijnlijk niet meer.Probeer te genieten van alles wat je meemaakt en ik blijf je volgen vanuit krimpen aan de lek lieve groet Helen

Marleen

Hoi Helen,

Ah wat een leuke lieve reactie. Ik kan me voorstellen dat jullie het erg druk hebben al dat geregel de duizend dingen die jullie moeten doen. Zolang je er nog maar van kan genieten! Mijn moeder vindt de uitnodiging ontzettend leuk! Ik hoop hier inderdaad heel erg veel te leren voor straks in mijn eigen klas.
Komt er in ommoord ook nog een vakantie bijbel club?

lieve groet,
Marleen

helen

misschien komt er in de voorjaarsvakantie wel een vakantiebijbelclub maar ja je moet wel mensen hebben die de kar trekken.Hier in ons dorp loopt het al vele jaren heel goed ,heb zelf toen de jongens klein waren ook altijd meegeholpen en nu doet reg mee in de muziekgroep.
Ja eigenlijk wilde ik jou uitnodigen op mijn feestje maar dat kan niet en aangezien het met je moeder erg gezellig was toen we naar Mirjam haar bruiloft gingen(zij verving jou toen) heb ik haar uitgenodigd zal haar nog wel bellen(moeten we tijd voor maken)nou tot de volgende keer ga nog even je foto s bekijken.
lieve groet helen

F&B

Leen!

Zo dat lesgeven begint meer vorm te krijgen. Ben benieuwd hoe een strenge juf Thijssen voor de klas staat om de klas tot stilte te bedaren! haha.

Maar super cool trouwens dat met de kinderclub goed gaat, ondanks dat ze geen motivatie hebben. Ik denk trouwens dat motivatie bij kinderen ver te zoeken is, of het nou in Suriname is of in Nederland. Kijk maar naar de afgelopen kinderkampen! ze zijn niet vooruit te branden. Maar je gaat wel met enorm veel ervaring terug lees ik al! Super cool.
Als je dit kan organiseren, dan kan je straks alle groepen hier in Nederland makkelijk onder de duim houden! :)

Leuk trouwens dat je het bijhoudt! Knap, en respect! Mij is dat nooit gelukt na twee of drie verhalen.

Liefs, xx Fer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!